De weg naar Kaapstad

Al wekenlang staat Nederland op zijn kop vanwege het Wereldkampioenschap voetbal. Ikzelf heb niet zoveel met voetbal, maar hé, ik hou van hypes, dus ik doe tot op zekere hoogte gezellig mee. Ik kijk steeds vaker met een half oog mee als mijn vriend de televisie aanzet voor een wedstrijd. Daarbij merk ik op dat ik een grote sympathie heb voor de Afrikaanse teams. Zoveel talentvolle spelers komen uit Afrika, maar bijna allemaal spelen ze in Europa. Zou toch leuk zijn als ze winnen als ze voor hun geboorteland spelen?
Abdelkader Benali en Jan Mulder zijn voordat de WK-gekte losbarstte samen op reis dwars door vijf landen in Afrika - van Ivoorkust tot Zuid-Afrika - op zoek naar de betekenis van voetbal op dit continent. In De weg naar Kaapstad doet Benali verslag van deze reis.

'Voetbal', schrijft Benali, 'is voor Afrikanen wat de musical is voor jongeren met een zekere aanleg voor zingen: een manier om rijk, beroemd en geliefd te worden.' Voor veel jongens is het een droom om als voetballer door te breken. Toch noemt hij de relatie tussen de Afrikanen en hun favoriete sport 'een ongelukkig huwelijk'.

De Afrikaan houdt meer van het voetbal dan het voetbal van hem houdt. De condities in Afrikaanse landen zijn niet ideaal voor voetbal en vaak is het pas in Europa dat jonge talenten, geholpen door de infrastructuur en ambiance, echt uit kunnen groeien tot de profspelers.

Voetbal in Afrika, schrijft Benali, is politiek: dé manier voor machthebbers 'om de schijnwerpers op zich gericht te krijgen, een wit voetje bij het volk te halen en de eigen tekortkomingen toe te dekken.’ Maar voetbal verbroedert ook - een ontroerend verhaal is dat van Didier Drogba, sterspeler uit Ivoorkust. Hij zorgde ervoor dat een belangrijke kwalificatiewedstrijd in het rebellengebied van dit verdeelde land gespeeld werd. Dwars door alle politiek en alle geweld werkte het voetbal als vredebrenger.

Zou voetbal werkelijk mensen bijeen brengen en levert de organisatie van dit wereldkampioenschap Zuid-Afrika meer op dan het kost? Benali komt vooralsnog tot de conclusie dat het in ieder geval wel 'betekenis' heeft. Maar wat die betekenis nou precies is? (bijke)

0 reacties:

Een reactie posten

ZOEKEN

PROFIEL BLOGGER

Mijn foto
Bijke & Petry
Literatuurverkenner & Collectioneur
Mijn volledige profiel tonen

CATALOGUS

Zoek in ons totale aanbod
Catalogus
Meer informatie >>

JEUGDBOEKENBLOG

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...