Follow an archive day


Gisteravond in een overmoedige bui beloofd 'iets' te bloggen over het twitter-initatief "follow an archive day" vandaag.
Al ben ik een fan van ons Regionaal Archief hier in Tilburg, wist ik toch niet zo snel wat er nu zo nuttig is aan dit initiatief, het heeft wel een beetje het 'preken voor eigen parochie' gehalte.

Bovendien zat ik te lezen in "Het zakdoekje" van Gé Reinders en daarom niet zoveel zin me te verdiepen in archieven.
Totdat ik bedacht dat Gé dit prachtige boek niet had kunnen schrijven zonder juist die archieven!

Het zakdoekje is zijn persoonlijke zoektocht naar de oorlogsgeschiedenis van zijn moeder.
Van het Regionaal historisch centrum Limburg, via het Niod tot Yad Vashem volgt hij zijn moeder van Maastricht naar kamp Vught via Ravensbrück tot in Dachau.
Hij doet dit op een prachtige persoonlijke en ontroerende manier.

Gé Reinders richt een bijzonder posthuum monument op voor zijn moeder; en met haar voor al die Nederlanders die in de Tweede Wereldoorlog in het verzet hebben gezeten en daar later niet over konden praten.

Hij laat ook zien dat zonder archieven de geschiedenis verloren zou gaan; een waardevolle les, waar je vaak niet zo snel bij stilstaat. vandaar #followanarchive vandaag
(Petry)

1 reacties:

Wilma van den Brink zei

Klinkt als een interessant boek! Ik ben ook vaak in het Regionaal Historisch Centrum geweest als student. Vraag me af waar de wereld zou zijn zonder deze prachtige instellingen die relatievering aanbrengen in wereldwijde ontwikkelingen.

Een reactie posten

ZOEKEN

PROFIEL BLOGGER

Mijn foto
Bijke & Petry
Literatuurverkenner & Collectioneur
Mijn volledige profiel tonen

CATALOGUS

Zoek in ons totale aanbod
Catalogus
Meer informatie >>

JEUGDBOEKENBLOG

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...