I. M. Vaclav Havel

Václav Havel, één van de leidende figuren van de Tsjechoslowaakse dissidentenbeweging "Charta '77" is overleden.


Vlak na de Fluwelen revolutie ben ik op vakantie geweest in, toen nog, Tsjecho-Slowakije. Een geweldige ervaring. Het was prachtig weer, iedereen was zó blij en wilde onze (heel oude) Volvo kopen, het was een prettig burocratisch, chaotisch rommeltje en overal was Havel de grote held. We moesten menigmaal op hem drinken!
Nooit heb ik zo duidelijk gemerkt hoe belangrijke vrijheid, die voor ons zo vanzelfsprekend is, kan zijn. Ondanks zijn grote betekenis in de politiek is voor mij Havel nog steeds meer schrijver dan staatsman.

Schrijver

Een van zijn meest bijzonder boeken is volgens mij "Brieven aan Olga" Tijdens zijn verblijf in de gevangenis in de jaren 1979 tot 1983 schreef hij wekelijks een brief aan zijn vrouw.
Havel heeft door deze brieven, die voor hem een  belangrijk communicatiemiddel waren, zijn geestkracht en innerlijke vrijheid kunnen bewaren. Thema's waren vrijheid en onvrijheid, de menselijke identiteit en verantwoordelijkheid maar ook zijn psychische en lichamelijke problemen.

Václav Havel, die o.m. ook in Nederland opgevoerde toneelstukken schreef, was voor mij niet alleen een staatsman en ook een goede schrijver maar ook een heel bijzonder mens.
(Petry)


0 reacties:

Een reactie posten

ZOEKEN

PROFIEL BLOGGER

Mijn foto
Bijke & Petry
Literatuurverkenner & Collectioneur
Mijn volledige profiel tonen

CATALOGUS

Zoek in ons totale aanbod
Catalogus
Meer informatie >>

JEUGDBOEKENBLOG

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...