wikileaks en Houellebecq: informatie delen op internet

Heel de wereld staat momenteel op zijn kop vanwege wiki leaks en ik vind het superspannend. Elke dag zit ik voor het journaal om te kijken wat er nu weer is uitgelekt. Zo interessant om te zien wat er gebeurt.....Oprichter Julian Assange heeft Amerika en de rest van wereld goed wakker geschud. Dit is dus wat internet biedt: volledige openheid tot bronnen die anders ontoegankelijk blijven. Geen wonder dat overheden in paniek raken. Er is alleen zo weinig aan te doen: het internet heeft ongekende mogelijkheden om informatie te delen.

Julian Assange is vanmorgen opgepakt, lees ik.


Over wiki's gesproken: Een Franse blogger heeft de integrale roman La carte et le territoire van Michel Houellebecq gratis op zijn blog gezet. Florent Gallaire, informaticus en jurist, vindt dat hij daartoe het recht heeft omdat Houellebecq letterlijk citeert uit wikipedia. Volgens de Fransman 'is het een rechtenvrij werk geworden en valt het onder de 'creative commons'-regeling.' Een interessante stelling, toch? Als je teveel citeert uit wikipedia, wordt je hele tekst rechtenvrij, volgens deze man.

Het internet is een schatkist aan vrij toegankelijke teksten, deze ontwikkeling is niet meer te stoppen en dat maakt dat ik een opgetogen gevoel heb: er is een revolutie gaande. Met voor- en tegenstanders. En wij zitten er middenin!

0 reacties:

Een reactie posten

ZOEKEN

PROFIEL BLOGGER

Mijn foto
Bijke & Petry
Literatuurverkenner & Collectioneur
Mijn volledige profiel tonen

CATALOGUS

Zoek in ons totale aanbod
Catalogus
Meer informatie >>

JEUGDBOEKENBLOG

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...