Bibliotheek voor het leven

Gastblog
Na 11 jaar als bibliothecaris werkzaam te zijn geweest ben ik per 1 september ex-medewerker van BMB. Ik ga iets heel anders doen, maar toch niet zo vreemd voor een bibliothecaris: ik word docent Nederlands/Informatievaardigheden en ga een nieuwe studie doen. Toevallig mag ik voor mijn collega’s die met vakantie zijn nu een gastblog schrijven. Dus grijp ik mijn kans om een lans te breken voor de bibliotheek en te beschrijven hoe belangrijk deze is geweest (en nog is) voor mijn persoonlijke ontwikkeling.

Studie
De bibliotheeksector heeft te maken met zware bezuinigingen en maatschappelijke veranderingen die een ander beroep doen op de bibliotheek dan toen ik in 1982 in Tilburg ging studeren om bibliothecaris te worden. De bibliotheek had ik toen nodig voor mijn studie, maar nog veel belangrijker was de bibliotheek voor mijn algemene  ontwikkeling.  Voor mij ging er een nieuwe wereld open, die van de literatuur en de kunsten: film, fotografie, schilderkunst, architectuur, vormgeving etc. Op de HAVO had je nog geen CKV en mijn ouders hadden er niets mee. Ik ging zelf fotograferen en ontdekte de geweldige collectie met fotografieboeken van de bibliotheek. Ik heb toen echt alle boeken geleend. Ik werd een lezende omnivoor en ging zeer associatief te werk. Noemde de ene kunstenaar een andere als zijn inspiratiebron, dan wilde ik daar ook iets over lezen. Zonder de bibliotheek had ik dit allemaal nooit ontdekt.

Patti Smith
Deze zomer heb ik weer als vanouds zo’n periode beleefd.  Ik ben met een collega naar een concert van Patti Smith geweest, iemand die wij beiden in onze (afzonderlijke) studententijd hebben leren kennen. Dit was zo’n indrukwekkend optreden dat ik gelijk weer alles van haar wilde horen en over haar wilde lezen. Uit de eigen collectie heb ik de een aantal cd’s van en een documentaire over haar geleend, er staat nog een cd-verzamelaar van Muziekweb op mijn verlang lijstje, via het landelijke leenverkeer heb ik haar autobiografie Just Kids over haar leven met fotograaf Robert Mapplethorpe opgevraagd. Een prachtig boek, winnaar van de National Book Award, en mede door het gebruik van privé-foto’s een uniek tijdsdocument. En nu ben ik de biografie van Mapplethorpe aan het lezen, ook uit de collectie van BMB. Een boek dat op het magazijn staat, omdat het niet zo veel meer gelezen wordt maar wel een belangrijke biografie is. Ik ben ook zeer van de digitale media en ik combineerde mijn zoektocht met o.a. Youtube-filmpjes, de sites van Patti Smith en de Mapplethorpe Foundation, maar het is juist deze mengeling van digitaal en print die maakt dat je meer dan ooit tevoren je nieuwsgierigheid kan vervullen. Ieder medium heeft z’n eigen functie en waarde. 

Toekomst
Ook nu heb ik de bibliotheek weer nodig voor mijn nieuwe studie. Maar ik  zal daardoor veel minder tijd hebben om lekker in de kunstboeken te snuffelen of om een leuke cursus van het Cursushuis te volgen. Maar dat de bibliotheek belangrijk voor mij zal blijven, daar twijfel ik niet aan. En dat geldt ook voor de vele kinderen en volwassenen die ik afgelopen jaren heb mogen helpen. Een leven zonder bibliotheek? Ik moet er niet aan denken!
(Hetty den Boef) 

Vanaf ong. 4 minuten het dankwoord van Patti Smith bij het ontvangen van de National Book Award voor het beste non-fictie boek 2010. In veel filmpjes (en ook tijdens het optreden in Amsterdam) vertelt ze ze hoe belangrijk lezen, bibliotheken en boeken voor haar zijn.

2010 National Book Awards Presentation of the Nonfiction Award from National Book Foundation on Vimeo.




1 reacties:

Marja Heusschen zei

Mooi beeld van de bieb! Succes met je nieuwe loopbaan!

Een reactie posten

ZOEKEN

PROFIEL BLOGGER

Mijn foto
Bijke & Petry
Literatuurverkenner & Collectioneur
Mijn volledige profiel tonen

CATALOGUS

Zoek in ons totale aanbod
Catalogus
Meer informatie >>

JEUGDBOEKENBLOG

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...