Boekencocktail

Momenteel heb ik de halve bibliotheek naast mijn bed liggen. Ik heb weliswaar geen tijd om te lezen ivm baby... (hoewel ik voorheen dacht dat ik tijdens babyslaapjes de hele Nederlandse literatuur op mijn gemakje kon lezen, blijkt in de praktijk dat ik tijdens babyslaapjes alle andere bezigheden die een mens zoal heeft in het leven moet uitoefenen, zoals daar zijn douchen, eten, zelf slapen)
...maar nog wel de hoop op een enkel gestolen moment, vandaar die halve bibliotheek. Dat heeft als gevolg dat ik 's avonds een willekeurige greep doe in de stapel naast mijn bed, waardoor mijn leeservaring nogal versnipperd is.

Een greep uit de greep:

De Vastgoedfraude van Vasco van der Boon en Gerben van der Marel. Best leuk om over zichzelf verrijkende, tamelijk slechte mensen te lezen, waarvan je weet dat ze ten val gebracht zullen worden. Toch ben ik halverwege blijven hangen, omdat er iedere keer hetzelfde gebeurt; geld van het bouwfonds wordt via derden doorgesluisd naar hoofdverdachte. In verschillende variaties. Maar: echt gebeurd.

Echte vrienden van Stine Jensen: echt wel een leuk boek over vriendschap via social media. Aan mij besteed, want heb nog altijd een dubbel gevoel over de contacten die ik via facebook onderhoud met oude bekenden en vage kennissen.

Menselijke gebreken voor gevorderden van Roos Vonk: dit boek over menselijke eigenschappen - die niet zo uniek zijn als we willen geloven- leest makkelijk weg. Ook wel interessant, al denk je telkens: ja, dat kan ik ook wel bedenken. Om deze kritiek tegen te gaan, heeft Roos Vonk in haar inleiding het een van de menselijke gebreken genoemd dat mensen telkens (achteraf) denken: ja, dat kan ik zelf ook wel bedenken. Slim!
De autist en de postduif: van Rodaan Al Galidi. Prachtig boek over een autistische jongen, zijn moeder en een postduif dus. Wat erg dat iemand die zo kan schrijven en daarmee een Europese prijs wint in Nederland kan zakken voor zijn inburgeringstoets omdat hij niet kon antwoorden op vragen als: Mo en Amal hebben een huis van de woningstichting. Als de kosten hoger zijn dan hun uitkering, wat zal er dan gebeuren?

Het bevalt me overigens goed, het door elkaar lezen van verschillende boeken, als deze uit zijn ga ik op zoek naar een nieuwe boekencocktail.

(bijke)

0 reacties:

Een reactie posten

ZOEKEN

PROFIEL BLOGGER

Mijn foto
Bijke & Petry
Literatuurverkenner & Collectioneur
Mijn volledige profiel tonen

CATALOGUS

Zoek in ons totale aanbod
Catalogus
Meer informatie >>

JEUGDBOEKENBLOG

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...