Gedichtendag 2011

Morgen is het gedichtendag. De hele dag al heb ik de mooiste regels in mijn hoofd. Van Hans Andreus -die ik als pubermeisje zo graag las- bijvoorbeeld:
 Wanneer ik morgen doodga, vertel dan aan de bomen hoeveel ik van je hield.

Of eentje van een van de vele talenten die Brabant rijk is, Jasper Mikkers:
Op nachten waarop ik van heimwee niet kan slapen,
denk ik aan jou - heimwee, wrede en welkome plaag -

Jasper Mikkers treedt overigens- net als een groot aantal andere Brabantse dichters - zoals Maarten van de Elzen, Yvonne Né, Cees van Raak en Willem van de Vrande- op tijdens de Nacht van het gGedicht op vrijdag 28 januari in Goirle. Ook  Kreek Daey Owens - genomineerd voor de VSB poezieprijs- zal daar acte de présence geven.

Maar hoeveel er ook georganiseerd wordt op zo'n dag in heel Nederland en Vlaanderen, het lezen van gedichten is voor mij uiteindelijk een hoogstindividuele aangelegenheid. Ik lees eigenlijk niet eens zoveel
poezie. Een gedicht is een uitzonderlijke tractatie op momenten dat ik eindelijk eens tijd en rust heb. Voor het slapen gaan, lees ik vaak nog een stukje uit een roman, maar de gedichten bewaar ik voor zondagmiddag of een langzame vakantiedag.

Of Gedichtendag natuurlijk. Ik begin maar eens met het gedicht dat Kinderstadsdichter Sara Bidaoui speciaal voor deze dag schreef:

Hoezo?

Het was het strand dat baadde in de nacht
En niet de zeemeermin in de zee
Want gitzwart lonkten geen dromen
Gouden krullen
Maar voerden je mee
Naar diep, diep, diep

Naar waar alles net niet te bereiken was
Maar waar je naar verlangde
En waar je naar toe reikte
Tot je van het anker viel
En reikten de golven tot aan de hemel
En bulderden ze met woorden over het papier
Spetterende zinnen
Draaiden in een draaikolk van gevoel
Het was niet alleen het plezier dat je beleefde
Maar datgene
Wat binnenin je leefde
Werd wakker en door elkaar geschud
Tot de laatste muntjes vielen
En als het eb werd
En alles leek te kalmeren
Spoelde je de volgende ochtend aan
Met een gedichtje in een fles

Sara Bidaoui

1 reacties:

Miriam zei

Wat is ze toch goed, onze kinderstadsdichter!

Een reactie posten

ZOEKEN

PROFIEL BLOGGER

Mijn foto
Bijke & Petry
Literatuurverkenner & Collectioneur
Mijn volledige profiel tonen

CATALOGUS

Zoek in ons totale aanbod
Catalogus
Meer informatie >>

JEUGDBOEKENBLOG

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...