Een nieuwe lente en een nieuw geluid:

Ik wil dat dit lied klinkt als het gefluit,  
Dat ik vaak hoorde voor een zomernacht
In een oud stadje, langs de watergracht -
In huis was 't donker, maar de stille straat
Vergaarde schemer

Herman Gorter
helemaal te lezen of downloaden via dbnl of in onze bibliotheek natuurlijk.

Ik citeer hier dit gedicht niet alleen omdat het nu geweldig weer en lente is, maar ook omdat het boekenweekgeschenk van Kader Abdolah De kraai  een eerbetoon is aan de Nederlandse literatuur van Herman Gorter tot Annie Schmidt.

Er staan traditiegetrouw  wat negatieve stukken over De kraai in verschillende kranten maar ik ben enthousiast.
Een Iraanse balling die onze taal en literatuur zó omarmt en vol vuur promoot kan bij bij niet meer stuk.
Cynische journalisten mogen zijn taal te eenvoudig vinden, het boekenweekgeschenk is bedoeld voor een groot publiek en ik wil iedereen aanraden het te lezen en er net zo van te genieten als ik gedaan heb.  
Bovendien is Kader het levende bewijs dat bibliotheken een grote functie hebben in de integratie van vluchtelingen.
Je zou zomaar iets meer 'trots op Nederland' kunnen worden, of in elk geval trots op onze taal en literatuur...

(Petry)

0 reacties:

Een reactie posten

ZOEKEN

PROFIEL BLOGGER

Mijn foto
Bijke & Petry
Literatuurverkenner & Collectioneur
Mijn volledige profiel tonen

CATALOGUS

Zoek in ons totale aanbod
Catalogus
Meer informatie >>

JEUGDBOEKENBLOG

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...