De Allerbelangrijkste Boeken

Wat is dat toch, die neiging van mensen om altijd overal lijstjes van te maken. De beste, de mooiste, de belangrijkste....Al van kindsafaan vragen we elkaar: wat vind je het liefste dier? de mooiste kleur? het lekkerste eten? En natuurlijk: wat is je lievelingsboek? Als we ouder worden noemen we dit soort lijstjes een canon. Of, iets moderner, een TOP 10, 20 of 40.

De Groene Amsterdammer hield een enquête onder meer dan zestig schrijvers, critici, uitgevers, academici en publicisten waarbij de sleutelvraag was: als literatuur nog belangrijk is, wat zijn dan de belangrijkste romans geweest? Wat zijn de romans die komende romans zullen beïnvloeden en die in 2099 nog steeds gelezen zullen worden?

Het weekblad telde alle ingeleverde top-vijf-lijstjes op en zo rolde er een top-21 van de 21ste eeuw uit, met Nederlandse en internationale titels. Deze top 21 telt vijf Nederlandstalige en zestien anderstalige romans. En nummer 1 is: Tirza van Arnon Grunberg.

Een prachtig boek, vind ook ik, maar is het echt het belangrijkste werk van het afgelopen decennium? Ik zou toch eerder kiezen voor een werk van Michel Houellebecq of W.G. Sebald. Eigenlijk heb ik nu al zin om over deze TOPlijst te discussieren. Wat zou mijn lijstje zijn? Toch best wel leuk hoor, zo'n TOP. (bijke)

De andere 20 boeken: TOPlijst

0 reacties:

Een reactie posten

ZOEKEN

PROFIEL BLOGGER

Mijn foto
Bijke & Petry
Literatuurverkenner & Collectioneur
Mijn volledige profiel tonen

CATALOGUS

Zoek in ons totale aanbod
Catalogus
Meer informatie >>

JEUGDBOEKENBLOG

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...