Curiouser and curiouser!

Deze keer een gastblog van collega en jeugdbibliothecaris Barbara van Gaal dat blijk geeft van een passie voor Engelse mafheid. Blogt ook regelmatig op "boekje erbij?" , over jeugdboeken natuurlijk.

“Prepare to be dazzled!” Door de Briljante, de Meesterlijke, de Enige Echte: Jasper Fforde. Douglas Adams zou trots op hem zijn geweest, en in maffe vondsten doet hij niet onder voor het volslagen waanzinnige Monty Python-team. Zo in 3 zinnen heb ik mijn grootste favorieten genoemd, en meteen alle superlatieven opgemaakt.

Thursday Next

Dit is 1985, “but not as we know it”. Met een genetische doe-het-zelf kit kun je je favoriete uitgestorven diersoort maken, reizen naar de andere kant van de wereld doe je met de “gravitube”, en “The Special Operations Network” onderzoekt zaken die te maf zijn voor de politie. Zoals SpecOps 27 : “literary detectives”. Want literatuur is big business in dit 1985! Daar kunnen wij bibliothecarissen alleen maar van dromen!
Thursday Next , literair detective zonder angst, zonder weerga en zonder vriendje is op het spoor van meestercrimineel Acheron Hades die Jane Eyre uit “Jane Eyre” heeft ontvoerd, en een gigantisch losgeld eist. Alle meesterwerken uit de wereldliteratuur zijn in dodelijk gevaar. Thursday moet een manier zien te vinden om letterlijk in het boek te duiken en Jane terug te brengen. Wauw! Dat noem ik nou jezelf compleet verliezen in een boek, daar zoek ik nou mijn hele leven al naar!
“Weird? You ain´t read nothing yet!”

Jurisfiction

Ondanks het feit dat de universele digitalisering ons iets anders wil laten geloven, zijn boeken geen statisch medium. Integendeel. Thursday kan de grens tussen realiteit en fictie overschrijden, en maakt ook deel uit van Jurisfiction, de politiedienst binnen in de boeken, die alle karakters netjes binnen de regels houdt.
En dat is nodig, want je kunt je tenslotte voorstellen dat Heathcliff na 200 jaar lang jammerend, en hunkerend naar Cathy over de Yorkshire heide te hebben gestruind, ook wel eens wat anders wil! Wat te doen als er een figuur ongeoorloofd ontsnapt uit zijn/haar boek?
Ik zit al te gniffelen bij het idee dat de Minotaurus de hoeven neemt uit de mythe van Theseus en als een dolle stier tekeer gaat in “Komt een vrouw bij de dokter.” Niet dat het daar slechter van kan worden, dan zou ik het zelfs gaan lezen! En wat dacht je van Hannibal Lecter op zoek naar een nieuwe culinaire ervaring in Eline Vere.
Kun je er nog een touw aan vastknopen? Ik betwijfel het. Alleen lezen kan je redden!

Elke, beetje Anglofiele boekenliefhebber kan er toch niet aan weerstaan om nu onmiddellijk naar bibliotheek of boekhandel te rennen en deze boeken te gaan inslaan? Zet Terry Pratchett bij het oud papier, breng je exemplaren van Tom Holt naar de Slegte en vergeet Robert Rankin. OK, een klein nadeel, je moet ze wel in het Engels lezen. Kijk in ieder geval even op de website van Jasper Fforde. De serie bestaat inmiddels uit 6 delen, elk deel maffer dan het voorafgaande. Het laatste deel is net uit, ik heb het al gekocht maar nog niet gelezen. Ik bewaar het tot ik er echt niet meer af kan blijven, zoals het marsepeinen roosje van een gebakje.
Ik kan toch niet de enige zijn hier!?

2 reacties:

Unknown zei

Nee hoor, ik ben er ook gek op, al mag Terry Pratchett niet bij het oud papier voor mij!
(wie zou dit ooit kunnen vertalen...)

Unknown zei

ken je dit?
http://www.jasperfforde.com/ffiesta.html

ffordefiesta :)

Een reactie posten

ZOEKEN

PROFIEL BLOGGER

Mijn foto
Bijke & Petry
Literatuurverkenner & Collectioneur
Mijn volledige profiel tonen

CATALOGUS

Zoek in ons totale aanbod
Catalogus
Meer informatie >>

JEUGDBOEKENBLOG

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...