Alweer een prijs!

25 jaar AKO-literatuurprijs

Reden voor een feestje?

De Toplijst van de AKO Literatuurprijs 2011 bevat de volgende titels:
Jeroen Brouwers - Bittere bloemen
Peter Buwalda - Bonita Avenue
Arnon Grunberg - Huid en Haar
Marente de Moor - De Nederlandse maagd
Marja Pruis - Kus me, straf me
P.F. Thomése - De weldoener

Winnaar
Op maandag 31 oktober kiest de jury uit deze genomineerden de winnaar in een rechtstreekse uitzending van Nieuwsuur vanuit Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. De schrijver van het winnende boek ontvangt naast een sculptuur een geldbedrag van € 50.000.-.
De Ako-prijs is één van de belangrijkste Nederlandse literatuurprijzen, hij bestaat dit jaar vijfentwintig jaar.

Ik begin zelf een beetje prijzenmoe te worden. Er zijn er zoveel en je ziet steeds dezelfde titels voorbij komen. Aandacht voor litratuur is altijd meegenomen, maar het mag best wel ietsje minder. Zeker bijvoorbeeld zo'n NS Publieksprijs; de winst gaat altijd naar een boek dat toch al heel populair is.

Luxeprobleem
Laat ik maar niet mopperen, liever te veel aandacht voor boeken dan te weinig. Discussie over wie wel of niet genomineerd is, komt Grunberg wel of niet bij de prijsuitreiking, het hoort er gewoon bij. Blijft wel nog mijn idee dat jury's in een beperkte vijver vissen, of is er gewoon niet genoeg kwaliteit onder de enorme hoeveelheid nieuwe titels?

0 reacties:

Een reactie posten

ZOEKEN

PROFIEL BLOGGER

Mijn foto
Bijke & Petry
Literatuurverkenner & Collectioneur
Mijn volledige profiel tonen

CATALOGUS

Zoek in ons totale aanbod
Catalogus
Meer informatie >>

JEUGDBOEKENBLOG

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...