Vurrukkulluk

Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme Momenten en het sentiment daartussen (M. Nijhoff, Het Tuinfeest. motto bij 'Het leven is vurrukkulluk').

Morgen begint de campagne Nederland Leest. Alle leden van de openbare bibliotheek krijgen dan gratis het boek Het leven is vurrukkulluk van Remco Campert. Ben stiekem al begonnen aan het boek en krijg nu al heimwee naar de jaren 60. Die ik nooit heb meegemaakt. Maar de minirokken! Elvis! Stoere provo's! Vrije liefde!



Het leuke aan Nederland Leest is het concept: dat heel Nederland gelijktijdig hetzelfde boek leest. Ieder jaar weer heb ik het beeld van drommen mensen in trein, bus, wachtkamer of kantine, die verzonken zijn in hetzelfde verhaal. Je bent alleen, maar toch in dezelfde wereld als talloze anderen.

Een boek als hype, ik hou er wel van. Nu krijgt Nederland Leest elk jaar veel aandacht in de media, maar een hype is het nog niet geworden. Eigenlijk zouden de boeken - naar analogie van de piano's tijdens het project Play me I'm Yours van Incubate- als ondertitel moeten hebben: Read me, I'm Yours...Op je eigen manier, in je eigen tijd, maar toch samen.

Campert leent zich hier goed voor. Laten we een maand lang teruggaan naar de sixties en woorden gebruiken als hooggehakt, kortgerokt en Marry-you-Anna en vooral veel samen vélozoveren, meteorologiseren en konkluwederen over het boek.


(Bijke)

2 reacties:

marlies zei

Goed idee Bijke, Read Me I'm Yours! Gewoon mee aan de slag, zou ik zeggen

En om in de mood te blijven: a.s. zaterdag bij Andere tijden: Verrukkullijk was die tijd.

Bijke & Petry zei

Heb het gezien. Waren mooie tijden denk ik... En read me, i'm yours zal ik eens verder uitwerken.

Een reactie posten

ZOEKEN

PROFIEL BLOGGER

Mijn foto
Bijke & Petry
Literatuurverkenner & Collectioneur
Mijn volledige profiel tonen

CATALOGUS

Zoek in ons totale aanbod
Catalogus
Meer informatie >>

JEUGDBOEKENBLOG

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...