Verschrikkelijke privacy

Net als heel veel andere mensen heb ik een facebook account. Op facebook heb ik vrienden. Best veel. Ik ben ook bevriend met mensen met wie ik in het echte leven helemaal niet bevriend ben. Zo is daar Bart D., met wie ik op de middelbare school heb gezeten. Wij deelden om precies te zijn onze docenten, maar verder helemaal niets. Geen interesses, vrienden of ook maar een enkel woord. Toch besloot Bart D. dat hij mijn vriend wel wilde zijn. En ik had het lef niet zijn uitnodiging af te slaan.

Er staan ook mensen in mijn vriendenoverzicht die ik uit het oog verloren was maar die ik nu af en toe toch spreek omdat ik reageer op hun updates of zij op de mijne. Op facebook schrijf je - als je actief gebruiker bent - bijna dagelijks wat je aan het doen bent, welk liedje je aan het luisteren bent, wat je gisteren op tv zag of wat je van van voetbal/politiek/bekende mensen of het nieuws vindt.

Je vrienden kunnen op je berichtjes reageren met 'vind ik leuk' (helaas niet met 'vind ik niet zo leuk'- wat toch ook een optie is) of met een persoonlijke boodschap. Het is een kunst deze zo gevat mogelijk op te schrijven. Er zijn zelfs al websites die je hun creatieve diensten aanbieden als je moeite hebt zelf iets leuks te bedenken. Want je facebookpagina zegt alles over je. En je imago is zo verwoest. Want privacy bestaat niet meer, iedereen leest mee met wat jij meemaakt.

Waarom vertel ik dit eigenlijk allemaal? Oh ja, ik ben een heel leuk boek aan het lezen van Jonathan Coe - 'De verschrikkelijk eenzaamheid van Maxwell Sim'. In het Engels is de titel beter: 'The terrible privacy of Maxwell Sim'. De hoofdpersoon in dit boek is verlaten door zijn vrouw en dochter en heeft met bijna niemand contact, ondanks zijn 74 vrienden op facebook. Coe beschrijft op heel humoristische wijze over hoe je eenzaam kunt zijn in een tijd waarin privacy eigenlijk niet meer bestaat. Een aanrader!
(Bijke)

0 reacties:

Een reactie posten

ZOEKEN

PROFIEL BLOGGER

Mijn foto
Bijke & Petry
Literatuurverkenner & Collectioneur
Mijn volledige profiel tonen

CATALOGUS

Zoek in ons totale aanbod
Catalogus
Meer informatie >>

JEUGDBOEKENBLOG

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?
Abonneer...